Po czym poznać legalną stację demontażu pojazdów?
Naprawa wyeksploatowanego lub uszkodzonego pojazdu bywa kosztowna i niejednokrotnie przekracza wartość ruchomości. Takie przypadki najczęściej kończą swoją przygodę w stacji demontażu pojazdów. Dotyczy to zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarowych, dostawczych, autobusów, oraz pojazdów uprzywilejowanych. Jak upewnić się, że stacja demontażu prowadzi działalność zgodną z prawem, a części nie zostaną sprzedane na tzw. czarnym rynku?
Cechy charakterystyczne dla legalnie działającej stacji demontażu pojazdów
Ze względu na coraz częściej występujące miejsca, w których nielegalnie realizuje się demontaż pojazdów, warto wcześniej upewnić się, że wybrana stacja działa zgodnie z obowiązującym prawem. Pozwoli to uchronić się przed ewentualnymi nieprzyjemnościami związanymi z koniecznością występowania w charakterze świadka lub składaniem zeznań na komisariacie Policji. Istnieje kilka sprawdzonych metod na upewnienie się, że wybrane przedsiębiorstwo prowadzi jawną działalność, która nie łamie przepisów prawa.
Najszybciej i najłatwiej zweryfikować legalność działalności poprzez przeszukanie Krajowego Rejestru Sądowego. Jeżeli stacja demontażu widnieje w KRS można mieć pewność, że przedsiębiorstwo jest legalne. Dodatkowo będąc na miejscu, można poprosić o okazanie pozwolenia na prowadzenie tego typu działalności, które jest wydawane przez wojewodę.
Każda legalna stacja demontażu pojazdów po zakończonej usłudze, powinna wystawić właścicielowi pojazdu odpowiednie zaświadczenie stwierdzające kasację. W dokumencie musi być zawarta nazwa i numer rejestracyjny pojazdu oraz data przeprowadzenia usługi.
Kiedy pracownik stacji powinien odmówić przyjęcia pojazdu do kasacji?
Istnieją pewne przypadki, w których pracownik powinien zareagować przed przyjęciem pojazdu do kasacji. Otóż każdy pojazd przed wycofaniem z ruchu powinien posiadać numer VIN, numer nadwozia, podwozia lub ramy. Dodatkowo waga pojazdu w momencie zgłoszenia nie powinna przekraczać 90% masy fabrycznej pojazdu. W przeciwnym wypadku stacja demontażu może domagać się dodatkowej opłaty za każdy brakujący kilogram.
Warto pamiętać, że po utylizacji, samochód należy wyrejestrować w wydziale komunikacji. Na dopełnienie formalności przepisy przewidują nie więcej niż 30 dni od momentu wystawienia dokumentu potwierdzającego jego zniszczenie.