Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Po czym poznać legalną stację demontażu pojazdów?

Naprawa wyeksploatowanego lub uszkodzonego pojazdu bywa kosztowna i niejednokrotnie przekracza wartość ruchomości. Takie przypadki najczęściej kończą swoją przygodę w stacji demontażu pojazdów. Dotyczy to zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarowych, dostawczych, autobusów, oraz pojazdów uprzywilejowanych. Jak upewnić się, że stacja demontażu prowadzi działalność zgodną z prawem, a części nie zostaną sprzedane na tzw. czarnym rynku?

 

Cechy charakterystyczne dla legalnie działającej stacji demontażu pojazdów

Ze względu na coraz częściej występujące miejsca, w których nielegalnie realizuje się demontaż pojazdów, warto wcześniej upewnić się, że wybrana stacja działa zgodnie z obowiązującym prawem. Pozwoli to uchronić się przed ewentualnymi nieprzyjemnościami związanymi z koniecznością występowania w charakterze świadka lub składaniem zeznań na komisariacie Policji. Istnieje kilka sprawdzonych metod na upewnienie się, że wybrane przedsiębiorstwo prowadzi jawną działalność, która nie łamie przepisów prawa.

Najszybciej i najłatwiej zweryfikować legalność działalności poprzez przeszukanie Krajowego Rejestru Sądowego. Jeżeli stacja demontażu widnieje w KRS można mieć pewność, że przedsiębiorstwo jest legalne. Dodatkowo będąc na miejscu, można poprosić o okazanie pozwolenia na prowadzenie tego typu działalności, które jest wydawane przez wojewodę.

Każda legalna stacja demontażu pojazdów po zakończonej usłudze, powinna wystawić właścicielowi pojazdu odpowiednie zaświadczenie stwierdzające kasację. W dokumencie musi być zawarta nazwa i numer rejestracyjny pojazdu oraz data przeprowadzenia usługi.

Kiedy pracownik stacji powinien odmówić przyjęcia pojazdu do kasacji?

Istnieją pewne przypadki, w których pracownik powinien zareagować przed przyjęciem pojazdu do kasacji. Otóż każdy pojazd przed wycofaniem z ruchu powinien posiadać numer VIN, numer nadwozia, podwozia lub ramy. Dodatkowo waga pojazdu w momencie zgłoszenia nie powinna przekraczać 90% masy fabrycznej pojazdu. W przeciwnym wypadku stacja demontażu może domagać się dodatkowej opłaty za każdy brakujący kilogram.

Warto pamiętać, że po utylizacji, samochód należy wyrejestrować w wydziale komunikacji. Na dopełnienie formalności przepisy przewidują nie więcej niż 30 dni od momentu wystawienia dokumentu potwierdzającego jego zniszczenie.

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.